• E-Zajęcia (terapie, świetlica, koła)

      • Terapia sensoryczna online
        • Terapia sensoryczna online

        • 24.03.2020 02:15
        • Drodzy Rodzice, jesteśmy w sytuacji wyjątkowej, dlatego zaproponuje ćwiczenia, które można wykonać z dzieckiem w warunkach domowych i są bezpieczne.

        • Oczywiście sali integracji sensorycznej i sprzętu nie jesteśmy w stanie zastąpić, ale wykorzystując kreatywność i motywację, możemy wspomóc rozwój dzieci, które doświadczają dysfunkcji integracji sensorycznej.

          Proszę o obserwację reakcji dziecka na daną stymulację. O ile ćwiczeń, w których dostarczamy bodźców czucia głębokiego nie można przedawkować to na stymulację przedsionkową musimy uważać, żeby nie doszło do przeładowania ośrodkowego układu nerwowego (np.: zawroty głowy, bóle brzucha czy zbytnie pobudzenie ruchowe).

           

          Ćwiczenia domowe wyciszające system nerwowy dziecka

          Stymulacja czucia głębokiego (wybrane ćwiczenia powtarzamy 6-5 razy):

          ♦ leżenie na brzuchu na dywanie: dociski całego ciała dużą piłką rehabilitacyjną sakwą (ewentualnie poduszką senoryczną czy zwykłą poduszką, ale dobrze wypełnioną), zaczynamy od ramion, kierując się w dół kręgosłupa przez kończyny dolne do pięt (możemy dociskać oddzielnie każdą kończynę dolną)

          ♦ zawijanie w koc z dociskami rękami (głowa znajduję się na zewnątrz), na podłodze kładziemy koc, dziecko jest na brzegu, zawijamy dziecko jednoczenie dociskając swoimi rękami, następnie dziecko rozwija się samo

          ♦ mocniejsze i energiczne wycieranie dziecka po kąpieli ręcznikiem

          ♦ przepychanie się plecami (rodzic i dziecko siedzą na podłodze opierają się plecami o siebie i na zmianę przepychają się)

          ♦ ćwiczenia z taśmą thera-band, pozycja – stanie w rozkroku , taśmę umieszczamy pod stopami, końce taśmy dziecko trzyma w rękach, ruch – rozciągamy taśmę ku bokowi i górze, pozycja – siad skrzyżny, końce taśmy dziecko trzyma w rękach, ruch – uniesienie taśmy do góry na poziom barków i rozciągnięcie na boki

          ♦ zabawa w ,,skałę'', dorosły przyklęka dość stabilnie opierając się dłońmi o podłogę, dziecko stoi lub klęczy obok, ruch – dziecko próbuję przesunąć, poruszyć dorosłego, za każdym z innej strony, później zamiana ról

          ♦ zabawa w ,,paczkę'', pozycja - dorosły klęczy naprzeciwko dziecka; dziecko skulone na podłodze mocno ściska ręce i nogi, układem ciała przypomina zamkniętą paczkę, ruch – dorosły próbuje ,,rozpakować paczkę'' z wyczuciem odciągając ręce i nogi dziecka, zasada – odklejona część ciała nie może wrócić na miejsce, zamiana ról

          ♦ odpychanie się stopami, pozycja – dorosły siedzi na podłodze nogi trzyma ugięte w kolanach, ręce za plecami oparte o podłogę, stopy oparte o podeszwy dziecka (dziecko w takiej samej pozycji jak dorosły), ruch – siłowanie się stopami

           

          Stymulacja przedsionkowa (obserwujemy reakcję dziecka i dostosowujemy liczbę powtórzeń):

          ♦ obroty na dywanie pod którym znajdują się małe poduszki (żeby dziecko musiało pokonać przeszkodę) z przenoszeniem na przykład puzzli do układanki

          ♦ skoki na piłce skoczce z pokonywaniem ułożonych na podłodze przeszkód (np.; lina, pasek)

          ♦ pozycja -  stanie, w rękach gumowa piłka, rzut piłki do partnera, który wykonuje obrót, a następnie łapie piłkę i na odwrót

          ♦ ślizganie się po parkiecie na kocyku z poszukiwaniem ukrytych przez dorosłego rzeczy (w leżeniu na brzuchu lub siadzie na piętach)

          ♦ obroty na fotelu obrotowym, dziecko trzyma w rękach małą piłeczkę lub woreczek po obrocie stara się trafić do kosza postawionego na podłodze w odległości  2 m

          ♦ rozłożenie liny na podłodze, ruch – przeskakiwanie w poprzek liny, w tym czasie dorosły rzuca piłkę do dziecka, ono ma złapać i odrzucić, a następnie wykonać skok

          ♦ skoki na miękką sakwę z łóżka, zabezpieczamy teren, żeby dziecko nie uderzyło się o kanty

          ♦ pozycja : leżenie na brzuchu na dużej piłce rehabilitacyjnej, ruch – przejście do przodu rękami jak najdalej z utrzymaniem równowagi (ewentualnie ćwiczenie taczki: rodzic trzyma dziecko w okolicach łydek, a ono próbuję iść rękami do przodu).

           

          Zaobserwowałam podczas terapii, że dzieci pozytywnie reagują na zapachy, które bardzo je relaksują. Sugerowałabym zakupienie kilku olejków zapachowych, żeby dzieci mogły zgadywać jaki to jest zapach lub od czasu do czasu użycie ich do kominka aromaterapeutycznego. Jeżeli dziecko ma nadwrażliwość zapachową, wybieramy olejek, który dziecko akceptuje.

          W ciągu tygodnia otrzymają Państwo indywidualne zestawy ćwiczeń do wykonywania w domu drogą elektroniczną.

          Pozdrawiam serdecznie

          Anna Kamińska

        • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 73 im. Króla Stefana Batorego
      • sekretariat@sp73.edu.pl
      • Dyrektor Szkoły: Marzena Mrozińska
      • 22 619-55-01
      • 03-741 Warszawa, ul. Białostocka 10/18 Poland
      • Administrator strony: Grażyna Chmielewska
      • grazyna.chmielewska@sp73.edu.pl
      • Inspektor ochrony danych: Piotr Paczkowski
      • iod.oswiata@dbfopraga-pn.waw.pl
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • Copyright Szkoła Podstawowa nr 73       

    Wszelkie prawa zastrzeżone