Projekty Szkolne
Polak ma essę 2!
- W roku szkolnym 2024/2025 nasza szkoła dołączyła do grona ponad tysiąca placówek z całej Polski, które realizują Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Polak ma essę 2!”. Projekt ma na celu pokazanie, że język polski to coś więcej niż ortografia i gramatyka — to przestrzeń do twórczego myślenia, odważnego wyrażania siebie, budowania relacji i rozwijania pasji.
Co to jest "Polak ma essę 2!"?
Polak ma essę 2! to druga edycja popularnego projektu edukacyjnego stworzonego przez nauczycielki z SP nr 12 w Głogowie — Martę Potrykowską (polonistkę) i Annę Sołtysik (historyczkę). Projekt od początku zdobył ogromne zainteresowanie szkół w całym kraju.
Główne cele projektu to:
• rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów,
• utrwalanie wiedzy poprzez działanie i zabawę,
• wzmacnianie współpracy w grupie,
• budowanie pozytywnego wizerunku języka polskiego jako przedmiotu, który może być ciekawy i inspirujący.
Projekt trwał od 1 października 2024 r. do 30 maja 2025 r. Uczestnicy mieli za zadanie wykonać minimum 5 zadań z zaproponowanej listy. My wykonaliśmy ich 10!
Jak realizowaliśmy projekt w naszej szkole?
W ramach projektu uczniowie klas 4–8 wzięli udział w różnorodnych, nieszablonowych działaniach, które połączyły naukę z kreatywną zabawą.
Klasa 4
• 4a – „Uczniowska sztafeta ortograficzna” — ortografia w ruchu, z elementami rywalizacji i śmiechu. Tradycyjne dyktando ustąpiło miejsca zabawie.
• 4b – przygotowanie wiosennej, zdrowej kanapki dla Alcesta, bohatera lektury — uczniowie połączyli kulinarne pomysły z literackim światem
Klasa 5
• Podczas pracy z lekturą „Tajemniczy ogród” powstały piękne leporello — literackie harmonijki, które pozwoliły na kreatywną prezentację treści i bohaterów.
• Uczniowie poznając mitologię, stworzyli facebookowe profile bogów olimpijskich — w ten sposób mitologia zyskała nowoczesny kontekst.
Klasa 6
• Szóstoklasiści realizowali projekt poświęcony Marii Skłodowskiej-Curie — połączenie historii, nauki i pracy zespołowej.
• Razem z klasą 7 tworzyli frazeologiczne ogłoszenia — np. „Szukam igły w stogu siana” albo „Sprzedam kota w worku” — kreatywność nie miała granic!
Klasy 7
• Uczniowie napisali e-maile do bohaterów dramatu Aleksandra Fredry — był to ciekawy sposób na interpretację i kontakt z klasyką.
• W ramach „literackiego prania” i zabawy w lepieje powstały humorystyczne wierszyki z morałem, a językowe wyzwania z frazeologizmami dostarczyły mnóstwo śmiechu.
Klasy 8
• Ósmoklasiści przenieśli się w czasy okupacji, tworząc ulotki Rudego z lektury „Kamienie na szaniec” — dzięki temu lepiej zrozumieli ideę małego sabotażu.
• Stworzyli też słowniczek trudnych słów, który wykorzystali w kalamburach.
• A na koniec – „skarpetki nie do pary”, czyli oryginalny trening przed egzaminem.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie:
• podnieśli swoje umiejętności językowe,
• uwierzyli, że potrafią pisać i tworzyć niebanalne treści,
• zbudowali poczucie własnej wartości i odwagi w wyrażaniu opinii,
• zintegrowali się, bawiąc i ucząc równocześnie.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne edycje — kto wie, jakie pomysły przyniesie "Polak ma essę 3"?
Zapraszamy do galerii Polak ma essę2!
Katarzyna Kopyścińska - Łada
Małgorzata Pazik
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły