TERAPIA LOGOPEDYCZNA
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Rozpoczęcie terapii logopedycznej
Prawidłowy rozwój mowy dziecka rządzi się swoimi prawami. Przebiega określonymi etapami, które mają charakterystyczne cechy i czas pojawiania się. Dzieci rozpoczynające naukę szkolną powinny wymawiać poprawnie wszystkie głoski. Ale nie zawsze tak się dzieje. W związku z tym na początku roku szkolnego uczniowie klas 0 oraz klas pierwszych poddawani są przesiewowemu testowi logopedycznemu. W przypadku stwierdzenia wady wymowy, dzieci – za zgodą Rodziców – uczestniczą w zajęciach grupowych lub indywidualnych.
Najczęściej spotykane wady wymowy:
-
seplenienie,
-
rotacyzm,
-
mowa bezdźwięczna,
-
jąkanie.
-
Program Zajęć Logopedycznych
Nadrzędnymi celami programu są:
-
kształtowanie umiejętności prawidłowej wymowy i porozumiewania się,
-
stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy,
-
rozwijanie kultury słowa.
Program zajęć logopedycznych powinien być realizowany przy współpracy z Rodzicami, wychowawcą i innymi nauczycielami szkoły.
Realizacja ww. celów wspomagana jest poprzez:
-
rozwijanie potrzeby kontaktu z innymi ludźmi,
-
usprawnienie układu oddechowego,
-
usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,
-
ćwiczenie koncentracji uwagi,
-
kształcenie słuchu - aparatu odbiorczego,
-
kształtowanie umiejętności percepcyjnych: wzrokowych, słuchowych, czuciowych,
-
aktywizowanie dziecka podczas zabaw,
-
wyrabianie umiejętności komunikowania własnych potrzeb,
-
wzbogacanie zasobu słownictwa,
-
stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka,
-