• TERAPIA LOGOPEDYCZNA

        • Terapia logopedyczna w SP 73

          Prawidłowy rozwój mowy dziecka rządzi się swoimi prawami. Przebiega określonymi etapami, które mają charakterystyczne cechy i czas pojawiania się. Dzieci rozpoczynające naukę szkolną powinny wymawiać poprawnie wszystkie głoski. Ale nie zawsze tak się dzieje. 

          W jaki sposób dziecko w naszej szkole trafia do logopedy?

          1. Na początku roku szkolnego prowadzimy przesiewowe badania logopedyczne dzieci z zerówek i klas pierwszych oraz kontrolne badania mowy dzieci objętych wcześniej terapią logopedyczną (wrzesień).

          2. Tworzymy listy dzieci, które powinny znaleźć się pod opieką logopedy (w pierwszej kolejności są to dzieci z orzeczeniami, gdzie wskazana jest taka potrzeba), później dzieci, które kontynuują zajęcia logopedyczne, a następnie dzieci u których zaistniała taka potrzeba wynikająca z badań przesiewowych (do 30 września).

          3. Omawiamy organizację terapii logopedycznej z zespołem specjalistów i wychowawcami klas. Przedstawiamy treści regulaminu dotyczącego uczestnictwa w zajęciach logopedycznych oraz współpracy rodziców z logopedą.

          4. Przekazujemy systematycznie wykonywane podczas terapii  logopedycznej ćwiczenia do domu za pośrednictwem zeszytu, jako materiału do utrwalania w domu.

          5. Zakończenie terapii logopedycznej w placówce następuje, gdy:

          • dziecko mówi poprawnie;
          • długotrwała (powyżej trzech lat) terapia logopedyczna nie przynosi poprawy mowy;
          • dziecko zmieni placówkę na inną;
          • rodzice zrezygnują z terapii logopedycznej prowadzonej w szkole (rezygnacja w formie pisemnej).

           

          Najczęściej spotykane wady wymowy:

          • seplenienie,

          • rotacyzm,

          • mowa bezdźwięczna,

          • jąkanie.

           

        • Organizacja Zajęć Logopedycznych

          1. Zajęcia logopedyczne odbywają się raz w tygodniu indywidualnie lub w grupach do trzech osób. Trwają od 15 - 45 minut.

          2. Na zajęcia uczniowie przynoszą zeszyt, w który zapisywany jest materiał wyrazowy (sylaby, wyrazy, zdania, dłuższe teksty) przeznaczony do codziennego utrwalania z dzieckiem w domu. Prosimy rodziców o kontrolowanie zeszytu po każdych zajęciach.

           

          Terapia zaburzeń artykulacji (wymowy) obejmuje trzy podstawowe etapy:

          • przygotowawczy (usuwanie przyczyn istniejących zaburzeń mowy),

          • wywoływania głoski lub korygowania głoski nieprawidłowo wymawianej,

          • utrwalania prawidłowo brzmiącej głoski – jako najdłuższy, wymagający systematyczności i konsekwencji etap pracy logopedycznej, potrzebuje on zaangażowania w terapię rodzica lub opiekuna.

           

          W naszej szkole czeka na dzieci przytulny gabinet logopedyczny,

          wyposażony w niezbędne pomoce dydaktyczne,

          co znacznie ułatwia terapię.

           

           

          Program Zajęć Logopedycznych

          Nadrzędnymi celami programu są:

          • kształtowanie umiejętności prawidłowej wymowy i porozumiewania się,

          • stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy,

          • rozwijanie kultury słowa.

           

          Program zajęć logopedycznych powinien być realizowany przy współpracy z Rodzicami, wychowawcą i innymi nauczycielami szkoły.


          Realizacja ww. celów wspomagana jest poprzez:

          • rozwijanie potrzeby kontaktu z innymi ludźmi,

          • usprawnienie układu oddechowego,

          • usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,

          • ćwiczenie koncentracji uwagi,

          • kształcenie słuchu - aparatu odbiorczego,

          • kształtowanie umiejętności percepcyjnych: wzrokowych, słuchowych, czuciowych,

          • aktywizowanie dziecka podczas zabaw,

          • wyrabianie umiejętności komunikowania własnych potrzeb,

          • wzbogacanie zasobu słownictwa,

          • stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka,

           

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 73 im. Króla Stefana Batorego
      • sekretariat@sp73.edu.pl
      • Dyrektor Szkoły: Marzena Mrozińska
      • 22 619-55-01
      • 03-741 Warszawa, ul. Białostocka 10/18 Poland
      • Administrator strony: Grażyna Chmielewska
      • grazyna.chmielewska@sp73.edu.pl
      • Inspektor ochrony danych: Piotr Paczkowski
      • iod.oswiata@dbfopraga-pn.waw.pl
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • Copyright Szkoła Podstawowa nr 73       

    Wszelkie prawa zastrzeżone