• ABC Socjoterapii

      • Techniki radzenia sobie ze złością
        • Techniki radzenia sobie ze złością

        • 06.04.2020 05:34
        • Złość jest emocją.  Podobnie jak inne uczucia sama w sobie nie jest ani dobra ani nie podlega jakiejkolwiek ocenie.
        • Należy ją zaakceptować w przeciwieństwie do zachowania agresywnego będącego jej następstwem.

          Złość jest ważnym sygnałem, ponieważ:

          ♦ informuje nas, że dzieje się coś niedobrego,

          ♦ mobilizuje psychicznie do walki lub obrony,

          ♦ jest czynnikiem pomagającym w przetrwaniu niebezpiecznych sytuacji,

          ♦ stanowi ważny sygnał w kontaktach społecznych,

          ♦ czasem bywa jedynym skutecznym sposobem na poradzenie sobie z bezsilnością wobec określonych sytuacji.

          Bardzo ważną umiejętnością jest tzw. konstruktywne wyrażanie złości. Polega ono na wyrażaniu negatywnych uczuć i emocji ale w sposób niekrzywdzący dla nas samych jak również otoczenia.

          Jak radzić sobie z własną złością:

          1. Rozpoznaj czynniki ją wyzwalające (wyzwalacze)

          a) zapalniki zewnętrzne - to co widzisz i słyszysz np. koledzy wypowiadają się w sposób negatywny o twoim ubiorze.

          b) zapalniki wewnętrzne - Twoje myśli, które sprawiają, że możesz poczuć złość np. co oni sobie wyobrażają! Mówią o tym jak jestem ubrany bo na pewno chcą mnie ośmieszyć (wcale tak być nie musi, mogą mówić źle bo po prostu zazdroszczą).

          2. Ropoznaj sygnały z ciała mówiące o tym, że pojawiła się złość (zaciskanie ust, dłoni w pięść, zgrzytanie zębami itp.)

          3. Zastosuj techniki kontroli złości poprzez uaktywnienie:

          ♦ reduktorów:

          liczenie od 20 wstecz;

          wizualizacja (myślenie o czymś miłym, wyobrażanie sobie przyjemnych sytuacji);

          wściekłe listy (piszecie na kartce to wszystko czym ktoś Was zdenerwował), umieszczacie w liście to, co czujecie  w tym momencie wobec tej osoby. Po napisaniu takiego listu nie zapomnijcie go porwać i wyrzucić. Nie może on dotrzeć do adresata. Chodzi tu jedynie o wyrażenie i opanowanie złości tak, aby nie doprowadzić do eskalacji negatywnych uczuć a w konsekwencji pojawienia się zachowań agresywnych i skrzywdzenia drugiego człowieka;

          - mazanie po kartce - zamazujecie kredką cała powierzchnię kartki, ruchy ręki muszą być szybkie. Rysujecie do momentu pojawienia się zmęczenia ręki. Poziom złości powinien się obniżyć.

          ♦ monitów:

          - słowa, które możesz sobie powiedzieć, żeby się uspokoić np. „spokojnie, nie ma sensu się denerwować”, „nie dam się wyprowadzić z równowagi”, „ja rządzę złością, nie ona mną”, „poradzę sobie z tym” itp.

          - konkretne odpowiedzi na wyzwalacze zewnętrzne (to co słyszysz) np. „masz obciachowe spodnie”, odpowiadasz „mogą Ci się nie podobać, ja je bardzo lubię i czuję się w nich wygodnie”.

          ♦ myślenia o konsekwencjach:

          - myślenie o skutkach własnego zachowania może Cię powstrzymać przed zachowaniem impulsywnym czy agresywnym (jeśli będę kłócił się z mamą mogę dostać karę).

          ♦ nagrodzenia siebie samego:

          - jeżeli udało Ci się opanować nerwy i nie zareagowałeś agresywnie udziel sobie nagrody (np. powiedz sobie „udało mi się, jestem wielki!”, „wygrałem ze złością, jestem silny!”, „brawo Ja!” itp.).

          Opracowała Aneta Mierzejewska

          Źródło: „Przemoc wobec rówieśników”- program profilaktyczny

        • Wróć do listy artykułów
  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • Copyright Szkoła Podstawowa nr 73       

    Wszelkie prawa zastrzeżone