Bezpieczeństwo w sieci – wspólna odpowiedzialność. Podsumowanie DBI 2025 w SP73
- W dzisiejszych czasach, kiedy dzieci i młodzież spędzają coraz więcej czasu w internecie, znajomość zasad bezpieczeństwa oraz świadomość zagrożeń online stają się kluczowe. Według najnowszego raportu NASK "Nastolatki 3.0" z 2025 roku, aż 95% młodzieży w Polsce korzysta codziennie z internetu, a 70% z nich spędza w sieci ponad 4 godziny dziennie.
W naszej szkole doskonale rozumiemy, jak ważne jest ciągłe edukowanie się w tej dziedzinie. Od lat we wszystkich klasach od 1 do 8 prowadzimy związane z tą tematyką lekcje, warsztaty, realizujemy projekty, bierzemy aktywny udział w obchodach Dnia Bezpiecznego Internetu (DBI). Wszystkie nasze działania pomagają uczniom zdobywać niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do bezpiecznego funkcjonowania online.
W ramach tegorocznych obchodów DBI 2025 zorganizowaliśmy szereg ciekawych aktywności, m.in. dla wszystkich klas 1-8 lekcje online poświęcone różnym zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem w internecie. Spotkania online były organizowane przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (NASK i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę).
Zaś na lekcjach informatyki uczniowie klas 4-8 realizowali projekty zdobywając cenną wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci, która pomoże im świadomie i odpowiedzialnie korzystać z internetu.
W prawdziwą podróż w świat cyfrowych zagrożeń i ochrony udali się uczniowie klas 6-8, realizując projekt "Cyberbezpieczeństwo". Omawiana tematyka obejmowała:
• Ochrona danych osobowych: Jak chronić swoje dane i dlaczego jest to tak ważne?
• Cyfrowa tożsamość i cyfrowy wizerunek: Co to jest cyfrowa tożsamość i jak ją zabezpieczyć? A co to jest cyfrowy wizerunek? Dlaczego ważne jest świadome kreowanie swojego cyfrowego obrazu? Uczniowie poznali zasady budowania pozytywnego wizerunku w sieci i unikania pułapek.
• Phishing: Jak rozpoznawać próby wyłudzenia informacji i jak się przed nimi bronić? Uczniowie uczestniczyli w interaktywnych quizach, które pomagały im rozpoznawać podejrzane wiadomości.
• Cyberbullying: Jakie są skutki cyberprzemocy i jak jej przeciwdziałać?
• Fake news i dezinformacja: Jak rozpoznawać fałszywe informacje i dlaczego jest to tak ważne? Uczniowie analizowali przykłady fake newsów i dezinformacji, ucząc się weryfikacji źródeł.
Klasy 4-5 skoncentrowały się na poznaniu zasad bezpiecznego korzystania z usług internetu. Uczniowie klas 4 wspólnie opracowali kodeks zasad bezpiecznego internetu, a zadaniem każdego ucznia było uzupełnienie kodeksu grafiką pasującą do treści zasady, wyszukaną w internecie z zachowaniem prawa autorskiego. To była świetna okazja do kreatywnej pracy i nauki o prawach autorskich!
Uczniowie klas 5 poznali rodzinę Sieciaków i wzięli udział w "Misji bezpieczny internet" - kursie e-learning na platformie sieciaki.pl. Kurs składał się z 15 modułów, a ukończenie całego kursu dawało certyfikat i tytuł Sieciaka. Uczniowie z entuzjazmem zdobywali kolejne poziomy, ucząc się jak bezpiecznie poruszać się w sieci.
Współczesne dzieci i młodzież, z telefonem w ręku, są narażone na różnorodne zagrożenia, które mogą mieć poważne konsekwencje dla ich rozwoju i zdrowia psychicznego. Badania pokazują, że 54,9% nastolatków ma problemy z koncentracją z powodu równoczesnego korzystania z kilku urządzeń. Ponadto, nadmierne korzystanie z ekranów może prowadzić do problemów ze snem, depresji oraz lęków. Według raportu Global Mind Project, aż 60 - 70% dziewcząt, które korzystały ze smartfonów przed ukończeniem 10 roku życia, ma problemy ze zdrowiem psychicznym po 18. roku życia. Chłopcy również nie są wolni od tych problemów – badania wykazały, że chłopcy korzystający ze smartfonów ponad 4 godziny dziennie są bardziej narażeni na problemy psychiczne i częściej sięgają po substancje psychoaktywne.
Dlatego tak ważne jest, aby zarówno szkoła, jak i rodzice współpracowali w tej kwestii, tworząc bezpieczne i świadome środowisko dla naszych najmłodszych. Zachęcamy wszystkich do dalszego zgłębiania tematu i dbania o swoje bezpieczeństwo online!
Zapraszamy do galerii naszych aktywności DBI 2025 w SP73
Grażyna Chmielewska
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły